Gezondheidsbeleid
Gezondheid is een zeer ruim begrip. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omschrijft gezondheid als volgt:
“Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken.’
Deze definitie dateert reeds van 1948 en wordt door sommige critici omschreven als te statisch omdat gezondheid wordt omschreven als een toestand. Als uitgangspunt voor het gezondheidsbeleid op onze school, streven wij ook de dynamische definitie van gezondheid volgens Dokter Machteld Huber van het Instituut voor Positieve Gezondheid in Nederland onder na:
“Gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven.”
Belangrijk hierbij is dat gezondheid een dynamisch gegeven is dat jongeren activeert tot het ontwikkelen van veerkracht en verantwoordelijkheidszin ten opzichte van zichzelf en hun omgeving. Gezondheid is op onze school een gedeelde verantwoordelijkheid. Gezond leven is een werkwoord. Bijgevolg streven wij er als school naar dat het werken aan een gezonde levensstijl een gewoonte wordt in het dagelijks leven van de leerlingen en het personeel.
Onderwijs en gezondheid hebben een sterke, wederkerige verhouding. Een goede fysieke, sociale en mentale gezondheid leidt immers tot positieve leerresultaten en vice versa. Daarom zet onze school in op gezonde voeding, voldoende beweging en mentale gezondheid.
Onze school is ervan overtuigd dat gezondheidsbevordering enkel kan slagen op voorwaarde dat er ondersteuning is op verschillende niveaus. Zo betrekken wij bij het ontwikkelen van ons gezondheidsbeleid de leerlingen, het schoolteam, de ouders en externe experts ter ondersteuning.
- Op klasniveau staat het verhogen van gezondheidskennis centraal die bijgebracht wordt in de verschillende lessen en/of op een vakoverschrijdende manier. De verworven kennis wordt in de praktijk omgezet door het opzetten van projecten met aandacht voor het stimuleren van deelname op de verschillende niveaus.
- Op schoolniveau wordt gezondheid gepromoot. Er worden activiteiten georganiseerd en we zorgen voor een gezonde schoolomgeving. Er worden duidelijke afspraken gemaakt die in het schoolreglement opgenomen worden.
- Elke leerling maakt deel uit van een maatschappelijk geheel waarbij wij oog hebben voor de fysieke omgeving, het thuismilieu, een gezond gebruik van technologie en media en het stimuleren van gezonde vrijetijdsbesteding.